24 Ocak 2016 Pazar

Soru Cümlesi

Bir konuya ilişkin bilgi edinmek ya da soru yoluyla değişik düşünceleri anlatmak isteyen cümlelere denir. Cümlelere soru anlamı "" soru edatıyla ya da soru sıfatı, soru zamiri, soru zarfı gibi değişik türde sözcüklerle sağlanabilir. Soru cümleleri olumlu ya da olumsuz olabilir.
"Dünkü sınavda kimler yoktu?" (soru zamiri)
"Divan şiirinde somut konular da var mıdır?" (soru edatı)
"Yunan mitolojisine niçin çalışmadınız?"(soru zarfı)
"Bu antlaşmanın sonuçları nelerdir?"(soru zamiri)
"Oraya siz mi gideceksiniz?"(soru edatı)

Soru cümleleri bir konuyu öğrenmek için kullanılabildiği gibi "yalanlama, abartma, yakınma, beğenme, rica" anlamları da taşıyabilir. Böyle bilgi edinme amacı dışında kullanılan soru cümlelerine 'sözde soru cümlesi' denir ve sözde soru cümleleri cevap gerektirmez.
"Sait Faik'i okumaz olur muyum?" (yalanlama)
"Bu maçı kazanmamız zor demedim mi?" (onaylatma)
"İnsan en yakınına böyle mi yapar?" (kınama)
"Bir çay daha alabilir miyim?" (rica etme)
"Hani beni dün arayacaktın?" (sitem)
"Senin gibisini nereden bulalım?" (övgü)

Soru cümlelerinde, gerçek ya da sözde, cümlenin sonuna soru işareti getirilir. Ancak soru cümlesinde, ünlem anlamı ağırlık kazanmışsa, ünlem işareti de konabilir.
'Cambaz, birdenbire ipten düşüvermez mi!' .. gibi.

3 yorum:

  1. Mustafa Haznedar - Asigim

    YanıtlaSil
  2. Bana soruyorlar kime asiksin sultanlar sultani cana asigim
    Levlake levlak buyrulmus sanina ben oylesi bir insana asigim
    Asigim asigim asigim ben oylesi bir insana asigim

    Elestu bezminde ikrar eyledim ilim irfan deryasini boyladim
    O gunden bugune Hakki soyledim verdigim ahdi amana asigim
    Asigim asigim asigim ben oylesi bir insana asigim

    Bendeki bu ruhun emanet canda niyetim bulunmaz garazda kinde
    Biahseni takvim sifati bende ben bende evveli sana asigim
    Asigim asigim asigim ben oylesi bir insana asigim

    Medet ya ilahel alemin
    Ya Rasulallah ilahi cennet evine girenlerden eyle bizi ya Habiballah
    Yarin anda cemalini gorenlerden gorenlerden eyle bizi
    Mahserde halk ola hayran Cok yurekler ola buryan
    Arsin golgesinde seyran seyran edenlerden eyle bizi ya Rasulallah
    Bu dunyanin cefasi cok ah bu dunyanin cefasi cok Kimi ac gezer kimi tok
    Sol mizanda sevabi cok gelenlerden eyle bizi ya Habiballah

    Bkma dunyanin varina Dusup daim Hak yoluna
    Beratini beratini sag eline alanlardan eyle bizi
    Medet ya tabibel kulub

    Bir muctehid elinden dersini alan ilahi ask ile yuregi dolan
    Sirtinda postuyla sabahi bulan Hakki zikreden lisana asigim
    Asigim asigim asigim ben oylesi bir insana asigim

    Hak ilahe illallah Muhammed Rasulullah
    Hak ilahe illallah Muhammed Rasulullah

    YanıtlaSil
  3. Sami Savni Özer - İlahi Cennet Evine (Kaside)

    YanıtlaSil