Türk halk edebiyatının en yaygın türüdür. Sevgi, ayrılık, hasret, tabiat, övgü, yergi, şehir, askerlik, gurbet, ramazan, aşk gibi hemen her konuda söylenebilir. Çıkış yeri konusunda çeşitli rivayetler vardır ancak genel kanı Rubai'nin etisiyle oluştuğu yönündedir. Bekçiler, sokak satıcıları, niyetçiler, falcılar, yerel sanatçılar, kahvelerdeki açıklar; sıra gecelerine, düğünlere ve eğlencelere, Nevruz ve Hıdrelleze, imeceye katılanlar tarafından söylenir. Bu kişilere manici, mani yakıcı, mani atıcı adı verilir.
Maniler dört mısradan meydana gelir. Dört, beş, sekizve onbir heceli olanları da vardır ancak genellikle yedili hece ölçüsüyle yazılır ve ezgiyle söylenir. Manilerde tam ve yarım kafiye kullanılır ancak genellikle yarım kafiyeyle yazılır. Uyak düzeni aaxa - bbxb şeklindedir. Üçüncü dizenin uyaksız olması söyleyene büyük kolaylık sağlar. Manilerde ilk iki mısra doldurmadır, konuya giriş için söylenir. Asıl söylenmek istenen son iki mısrada söylenir.
Maniler, Düz mani, kesik mani, yedekli mani, müstezat mani, karşılıklı mani olarak çeşitlere ayrılır.
Düz mani: Dört dizeden oluşan, yedili hece ölçüsü ile yazılan, aaxa- bbxb uyak düzeni ile yazılmış, halk arasında en çok kullanılan mani çeşididir.
Şu dağlar olmasaydı Kaşların ok dedikçe
Çiçeği solmasaydı Kirpiğin çok dedikçe
Ölüm Allah’ın emri Pek mi gönlün büyüdü
Ayrılık olmasaydı Sen gibi yok dedikçe
Kesik Mani: İlk mısranın hece sayısının diğer mısralardan az olduğu mani çeşididir. İlk mısra yediden az, diğerleri ise genellikle yedili hece ölçüsüyle kaleme alınır. İlk dizede cinas kullanıldığı için 'cinaslı mani' adıyla, ilk dizenin uyak ya da ayak oluşturmasından dolayı da 'ayaklı mani' adıyla ya da halk arasında 'hoyrat' adıyla da bilinir. Dize sayısı dörtten fazla kullanılabilir.
Güle naz Oyarsın
Bülbül eyler güle naz Şirin'e Ferhat isen
Girdim bir dost bağına Varır dağı oyarsın
Ağlayan çok gülen az Ne bende kaldı sevda
Ne sen eski o yarsın
Yedekli Mani: Dörtlükler halindeki klasik tam maninin mısralarına anlamlı ilaveler yapılarak dize sayısının arttırılmasıyla oluşan manilerdir. Artık mani de denir.
Ağlarım çağlar gibi İlkbahara yaz derler
Derdim var dağlar gibi Şirin söze naz derler
Ciğerden yaralıyım Kime derdim söylesem
Gülerim sağlar gibi Bu dert sana az derler
Her gelen bir gül ister Kendin ettin kendine
Sahipsiz bağlar gibi Yana yana gez derler
Müstezat Mani: Türk edebiyatındaki müstezat nazım şekline benzediği için bu adla anılan müstezat maniler, birinci ve üçüncü mısrasında yedili, ikinci ve dördüncü mısrasında beşli hece ölçüsüyle yazılarak, bir uzun bir kısa dizeden oluşur.
Işık yansa iki ağaç Atım yavaş geç geldim
Sönse kömür Yollar pek çamur
Sensiz geçen günlerim Bugün vakit geç oldu
Saymam ömür Akşamlar hayır
Karşılıklı Mani: İki kişinin karşılıklı söylediği manilerdir. Genelde soru cevap şeklinde olur. 'Deyiş' de denir.
Erkek Kız
Benim bahtı yarim Kapıdan baktı yarim
Gönlümün tahtı yarim Su gibi aktı yarim
Yüzünde göz izi var Yüzüme göz değmedi
Sana kim baktı yarim Güneşler yaktı yarim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder