10 Şubat 2016 Çarşamba

Ağıt

Genellikle ölen kişinin ardından söylenen, bunun yanında temel sebebi ayrılık ya da üzüntü olan her olay üzerine (doğal afetler, yurdun işgali, asker uğurlama, gurbete gitme, gelin olma) dile getirilen şiirlerin genel adıdır. Kelime anlamı olarak 'ağlama' karşılığında kullanılır ve insanoğlunun ölüm karşısındaki çaresizliğini vurgular. Ölen ya da giden kimsenin iyiliklerinden, güzelliklerinden, geride bıraktığı iyi şeylerden bahsedilir. İslamiyet öncesinde yuğ törenlerinde söylenen sagulara ve divan edebiyatındaki mersiyelere karşılık gelir. Ezgili söylendiği için ayrı bir nazım şekli olarak değil, türkünün bir türü olarak kabul edilebilir. Genellikle 7'li, 8'li ve 11'li hece ölçüsüyle söylenen ağıtlar türkülerden ezgileri yönüyle ayrılır, ancak aynı türküler gibi kafiyelenir.

Arda boylarında kırmızı erik                                               Şu Fırat'ın Suyu Akar Serindir
Halime'nin ardında onyedi belik                                          Ölem Ölem Derdo Ölem Akar Serindir
Ah annecim ah annecim yaktın ya beni                                Yarimi Götürdü Anam Kanlı Zalimdir
Bu genc yasta denizlere attin ya beni                                   Ölem Ölem Kanlı Zalimdir Nasıl Gülem

Aliverin feracemi annecim diksin                                         Daha Gün Görmemiş Taze Gelindir
O gıymatlı İsmail'e kendisi gitsin                                          Ölem Ölem Derdo Ölem Taze Gelindir
Uyan uyan Ereceb'im senin olayım                                      Söyletmeyin Beni Anam Yaram Derindir
Ardalar aldı ya nerde bulayım                                             Ölem Ölem Yaram Derindir Nasıl Gülem

Arda Boylarına ben kendim gittim                                      Ahbapların Gelmiş Ağıtlar Yakar
Dalgalar vurdukça can teslim ettim                                     Ölem Ölem Derdo Ölem Ağıtlar Yakar
Ah annecim ah annecim yaktın ya beni                               Söyletmeyin Beni Anam Yaram Derindir   
Bu genc yasta denizlere attin ya beni (Rumeli)                    Ölem Ölem Yaram Derindir Nasıl Gülem  (Elazığ)








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder